VIRUS/VIRAL/BUZZ/BIGMOUTH/WORDofMOUTH MARKETING 마케팅

1. 바이러스마케팅
http://blog.daum.net/dcggun/6038668
인터넷 마케팅 전략을 수립하는 데에 있어 가장 어려운 요인 중 하나가 기존의 오프라인 마케팅과는 달리 고객과의 상호작용이 가능하여 적극적인 소비자의 판단과 선택 활동이 발생하는 것이 아닌가 싶다. 소비자들이 인터넷을 자신들의 의견을 표출하고 유통시킬 수 있는 미디어로 활용하게 되고, 초기 인터넷 등장 시기와 비교해 이러한 참여가 더 적극적인 형태를 띄게 됨에 따라 실제 기업의 마케터들은 더 머리를 싸매고 있는 게 현실이다.

사실 인터넷의 모든 비즈니스 중심은 이제 소비자에게 넘어왔다고 해도 과언이 아니다. 기업은 소비자의 니즈(needs)를 넘어 원츠(wants)가 무엇인지를 고민하여야 하는데, 이것 또한 말처럼 쉽지 않다는 것이 문제다. 이에 인터넷 마케팅을 효율적으로 진행하기 위해 밤낮 머리를 싸매고 있는 마케터들에 의해 신종 마케팅 기법이 속속 출현하고 있다.

오늘 소개할 것이 그 중 하나인 바이러스 마케팅(Virus Marketing)이다.
바이러스 마케팅(Virus Marketing)는 비즈니스의 중심인 소비자들이 인터넷 상에서의 특정 웹사이트를 중심으로 커뮤니티를 형성하며, 보유하고 있는 디지털 컨텐츠를 다른 사람에게 전달하고자 하는 특성을 이용한 마케팅 기법이다.
최근 인터넷 상에서 확산되고 있는 이 마케팅 기법은 다음과 같은 두 가지 특성을 반영하고 있는데 그 중 하나가 인터넷 사용자들이 보유하고 있는 디지털 컨텐츠(동영상, 그래픽, 소프트웨어, 프로그램 등)는 손쉽게 복제와 재생이 가능하다는 것과, 또 하나는 인터넷 사용자들의 전달 욕구 특성이 그것이다.

바이러스 마케팅의 기본 개념은 기업의 마케팅 메시지 - 흥미나 호기심을 유발하는 광고나 컨텐츠 -를 접한 고객이 인터넷 상의 여러 수단을 통해 인접한 고객에게 전달하도록 하는 것을 말하며, 이것을 전달받은 고객이 또 다른 고객에게 전달하는 식으로 그 수가 기하급수적으로 늘어나는 형태가 마치 바이러스가 전파되는 형태를 닮았다 하여 이를 바이러스 마케팅이라고 칭하였다고 한다.

바이러스 마케팅은 오프라인 상의 구전(口傳)과 유사한 개념으로, 소비자들의 입에서 입으로 전해짐으로써 별다른 광고 투자 없이도 상당한 마케팅 효과를 누릴 수 있는 기법을 말한다. (예전 필자가 썼던 스토리텔링 기법과 유사하다.) 구전은 기업측에 의한 상업적 형태가 아닌 소비자 간의 커뮤니케이션으로서 비상업적 특성으로 인해 메시지 내용에 대한 신뢰성이 높다는 특징이 있다. 바이러스 마케팅 역시 인터넷 상에서 이메일(e-mail)이나 메신저, 커뮤니티, 덧글 등의 수단을 통해 다른 고객이나 홈페이지로 메시지가 전달되면서 높은 설득 효과를 누릴 수 있다는 장점이 있다.

바이러스 마케팅을 성공적으로 수행하려면 다음과 같은 조건들이 필요하다.

1. 가치 있는 정보를 무상으로 제공하여야 한다.

가장 중요한 것은 무엇보다 고객의 관심이나 흥미를 끌 수 있는 가치 있는 기능이나 서비스, 정보를 제공해야 한다는 것이다.

2. 인간의 지식 확보•전파 욕구의 자극
바이러스 마케팅이 성공하기 위해서는 다른 사람보다 앞서서 지식을 획득하고 싶어하는 인간의 본성을 자극해야 한다. 또한, 다른 사람으로부터 인정받고 싶어하거나 유명해지고 싶어하는 인간의 심리를 최대한 마케팅 기법에 반영해야 한다.

3. 전달의 용이성 확보
고객들이 별다른 노력 없이 다른 사람에게 해당 내용을 전달할 수 있도록 하여야 한다. 이를 위해서는 사용 방법이 간단 명료해야 하며, 광고 카피가 필요할 경우 기억하기 쉽도록 간단하고 함축적으로 제시되어야 할 필요가 있다. 예를 들면, 전달하고자 하는 내용을 간단한 그림이나 동영상으로 표시할 수 있으며, 좀 더 복잡할 경우 윈도우 상의 화면보호기, 또는 소프트웨어의 형태로 만들어 퍼뜨릴 수 있다.

4. 현존 커뮤니케이션 채널의 활용
인간은 자신이 속한 익숙한 환경 내에서 가장 많고 다양한 행동을 하기 때문에 마케팅 전략을 수립함에 있어 고객에게 새로운 네트워크 채널이나 커뮤니케이션 환경을 제공하기보다는 고객이 주로 활동하는 커뮤니케이션 채널을 최대한 고려해야 한다. 다시 말해서 대다수의 인터넷 사용자들은 자신이 주로 방문하는 몇 개의 사이트의 리스트를 잠재적으로 가지고 있으며, 이를 중심으로 인터넷 활동을 주로 수행하는 경향을 보임. 따라서 그 활동 반경 내에서 마케팅 효과를 최대화 할 수 있는 전략을 수립할 필요가 있다.

5. 충분한 시스템 자원의 구축
바이러스를 신속하고 대량으로 유포하기 위해서는 충분한 시스템 자원을 확보하고 있어야 하는 것과 마찬가지로 바이러스 마케팅을 전개할 시스템 용량이 부족하다면 결국 마케팅 전략은 실패하게 됨을 명심하자.

6. 외부 자원의 참여 유도
바이러스 마케팅은 일단 기업이 만들어 퍼뜨린 후에는 외부에서 고객의 힘으로 마케팅 활동이 전개되는 방식이다. 따라서 고객의 자원과 능력을 최대한 활용할 수 있도록 영향력 있는 홈페이지를 찾아 마케팅 활동의 중심지로서 역할을 수행할 수 있도록 한다거나, 블로그를 이용하는 등 고객이 적극적으로 참여할 수 있는 촉진 전략을 수립해야 한다.

바이러스 마케팅의 핵심은 기업의 광고 내용을 고객이 다른 사람에게 전달하고자 하는 흥미와 욕구를 가지도록 하는 것에 있다. 결국, 기업이 홍보하고자 하는 마케팅 메시지를 고객의 흥미와 호기심을 유발하는 디지털 컨텐츠의 형태(동영상, 애니메이션, 그래픽, 배너, 무엇이든)로 만드는 것이 중요함을 잊지 말아야 할 것이다.

소비자와의 공유를 이끌어내 소비자들의 입소문을 이용한 마케팅 기법들이 속속 등장하고 있다. 다음 시간에는 이런 마케팅 기법들에 대한 비교와 특성에 대해서 간략히 정리해 보도록 하겠다.

 

출처 : http://www.rankey.com/biz/special_view.php?no=184



2.바이럴마케팅
http://en.wikipedia.org/wiki/Viral_marketing

The buzzwords viral marketing and viral advertising refer to marketing techniques that use pre-existing social networks to produce increases in brand awareness or to achieve other marketing objectives (such as product sales) through self-replicating viral processes, analogous to the spread of pathological and computer viruses. It can be word-of-mouth delivered or enhanced by the network effects of the Internet.[1] Viral promotions may take the form of video clips, interactive Flash games, advergames, ebooks, brandable software, images, or even text messages. The basic form of viral marketing is not infinitely sustainable.

The goal of marketers interested in creating successful viral marketing programs is to identify individuals with high Social Networking Potential (SNP) and create Viral Messages that appeal to this segment of the population and have a high probability of being passed along.

The term "viral marketing" has also been used pejoratively to refer to stealth marketing campaigns—the unscrupulous use of astroturfing on-line combined with undermarket advertising in shopping centers to create the impression of spontaneous word of mouth enthusiasm.[2]


3.버즈마케팅
http://searchcrm.techtarget.com/sDefinition/0,,sid11_gci939341,00.html
Buzz marketing is a viral marketing technique that attempts to make each encounter with a consumer appear to be a unique, spontaneous personal exchange of information instead of a calculated marketing pitch choreographed by a professional advertiser. Historically, buzz marketing campaigns have been designed to be very theatrical in nature. The advertiser reveals information about the product or service to only a few "knowing" people in the target audience. By purposely seeking out one-on-one conversations with those who heavily influence their peers, buzz marketers create a sophisticated word-of-mouth campaign where consumers are flattered to be included in the elite group of those "in the know" and willingly spread the word to their friends and colleagues.

Although buzz marketing is not new, Internet technology has changed the way it's being used. Buzz campaigns are now being initiated in chat rooms, where marketing representatives assume an identity appropriate to their target audience and pitch their product. Personal Web logs (blogs) are another popular media for electronic buzz marketing campaigns; advertisers seek out authors of the "right kind of blog" and trade product or currency for promotion. Instant messaging (IM) applications are also being looked at as a vehicle for carrying out buzz marketing campaigns with either humans or IM bots doing the pitching. As with all buzz campaigns, the power of the IM model relies on the influence an individual has in an established small network -- in this case, his buddy list. As technology continues to facilitate the delivery of a electronic buzz marketing message easier, and software applications make message deliveries easier to quantify, some advertising experts predict that electronic buzz marketing techniques will become a standard component in all cross-media advertising campaigns. Others warn that abuse of this potentially powerful electronic marketing technique will be its downfall.

4.빅마우스마케팅
http://bethannethebookmaven.typepad.com/stilllifewithbookmaven/2009/03/my-entry.html

This will likely be a rambling, digressive post, but plus ca change, plus c'est la meme Book Maven, after all. I promised earlier today on Twitter that I'd tell the story of how I came to know Glenn Taylor, the incredibly talented debut novelist whose "Ballad of Trenchmouth Taggart" (West Virginia University Press) was one of the finalists last night for the National Book Critics Circle Award in the Fiction category. I do promise it's a story worth reading. 

My tale begins with the term "bigmouth:" for those of you not in publishing and/or PR/marcomm, a "bigmouth list" is a collection of people to whom you want to send a book not necessarily for review or coverage, but because they have "big mouths." In other words, they are mavens, connectors, talkers, enthusiasts -- the kind of people who will chat up your book/author and tell others why they might love to read Novel X or Screed Y. I am on several "bigmouth lists;" what a surprise... I consider it a great privilege to know that publicists, editors, and authors consider my big mouth an asset from time to time.

However, not every publisher can send out that many books, and not every publicist has the same bigmouth list. That's when serendipity and love takes over. Read on and bear with me...

Every summer I spend some time at a family place on Cape Cod. Our next-door neighbors there are a retired Episcopal priest and his wife who are dear family friends (and he is a former rector of Mr. Bethanne's and mine, the man who baptized our younger Mini Maven; in other words, they're quite special to us). While we're up there our time is limited (coffee, kayak, beach, cocktails, Seafood Sam's; beach with dogs, nightcap outside, bed; lather, rinse, repeat), and so is theirs, but we always make time to spend part of a day together.

Last August, we joined our neighbors for wine and cheese in their lovely garden, and Mrs. Neighbor said: "Bethanne, I know your blog for Publishers Weekly (NB: I still did at that time). Would you possibly perhaps maybe only-if-you-really-want-to take a look at a book for me?"

As every book blogger, critic, and writer knows, those words are normally the kiss of death. How many horrid memoirs, bad thrillers, and bodice-rippers have family/friends foisted off on us in the name of "I'd love to get your professional opinion!" over the years? Mrs. Neighbor knows this, and she is far too refined to ever press anything on anyone if it doesn't have merit. I knew the book must have some.

As Mr. Reverend Neighbor explained, the author of said book had been a member of a youth group he'd run during a stint at a Huntington, WVA parish. He thought that the former lad was quite likely and that I would enjoy the book. They handed the novel over: The Ballad of Trenchmouth Taggart by M. Glenn Taylor. I promised to read it.

I let the book languish for a bit while I worked my way through the stack I'd already brought along on our vacation, but when I did pick it up, I was blown away and knew I'd found something special. I blogged about it being On My Nightstand in that former Publishers Weekly blog (which has morphed into this one!), and hoped that Glenn Taylor would be a tiny bit tickled to see the mention. Nothing more.


5.워드오브마우스(口傳)마케팅
http://en.wikipedia.org/wiki/Word_of_mouth
      Word of mouth is a reference to the passing of information from person to person. Originally the term referred specifically to oral communication[1] (literally words from the mouth), but now includes any type of human communication, such as face to face, telephone, email, and text messaging.

       One of the earliest Australasian references to and the active use of the term 'Word of Mouth Marketing' was by an Australian MLM company from the mid 1980's. This company may possibly have been the originator of the term. This company promoted its alternative-to-dairy product range through this method, especially to those with asthma, dairy allergies and cardiac isssues.The related topics became a conversational piece, so product promotion and trial naturally resulted.  

       Word-of-mouth marketing, which encompasses a variety of subcategories, including buzz, blog, viral, grassroots, cause influencers and social media marketing, as well as ambassador programs, work with consumer-generated media and more, can be highly valued by product marketers. Because of the personal nature of the communications between individuals, it is believed that product information communicated in this way has an added layer of credibility. Research points to individuals being more inclined to believe WOMM than more formal forms of promotion methods; the receiver of word-of-mouth referrals tends to believe that the communicator is speaking honestly and is unlikely to have an ulterior motive (i.e. they are not receiving an incentive for their referrals).[2]

In order to promote and manage word-of-mouth communications, marketers use publicity techniques as well as viral marketing methods to achieve desired behavioral response. Influencer marketing is increasingly used to seed WOMM by targeting key individuals that have authority and a high number of personal connections.

Marketers place significant value on positive word-of-mouth, which has historically been achieved by creating products or services that generate such "buzz" naturally. The relatively new practice of word of mouth marketing attempts to inject positive "buzz" into conversations directly. While marketers have always hoped to achieve positive word-of-mouth, deliberate efforts to generate beneficial consumer conversations must be transparent and honestly conducted in order to meet the requirements of Section 5 of the Federal Trade Commission Act that prohibits "unfair or deceptive acts or practices."[3] In order to help marketers understand the difference between legitimate and unfair practices, a number of professional organizations have put forward recommendations for ethical conduct.[4][5].

Word-of-mouth effects in the life cycle of cultural goods has been mathematically modelled.[6] For evidence as to the conditions under which word-of-mouth communication is effective, see Grewal et al. 2003.

With the emergence of Web 2.0, many web start-ups like Facebook, YouTube, MySpace, and Digg have used buzz marketing by merging it with the social networks that they have developed. With the increasing use of the Internet as a research and communications platform, word of mouth has become an even more powerful and useful resource for consumers and marketers.

In October 2005, the advertising watchdog group Commercial Alert petitioned the United States FTC to issue guidelines requiring paid word-of-mouth marketers to disclose their relationship and related compensation with the company whose product they are marketing. The United States FTC stated that it would investigate in which the relationship between the word-of-mouth marketer of a product and the seller is not revealed and could influence the endorsement, and said that it would pursue violators on a case-by-case basis. Consequences for violators may include cease-and-desist orders, fines, or civil penalties.[7]


메모: 빅마우스마케팅 설명이 제일 부족함(보완이 필요함), 구글사용하여 대충 개념만 수집....




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